Overslaan en naar de inhoud gaan

8 op de 10 consumenten vinden voorschot bij bouw of renovatie correct

Close-up hand met pen en cijfertabellen

Een voorschot vragen is in de bouw een courante praktijk. Dat voorschot wordt doorgaans gebruikt voor de aankoop vooraf van materiaal dat nodig is voor de bouw of renovatie van een project. 68% van de bouw- en installatiebedrijven werkt met voorschotten en 78% van de consumenten vindt zo’n voorschot niet te hoog. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Dedicated bij resp. 760 bouw- en installatiebedrijven en 764 consumenten. “Het huidig wettelijk kader voor voorschotten werkt dus goed: consumenten geven duidelijk aan geen probleem te hebben met zulke voorschotten en bouwbedrijven zijn hierover ook zeer transparant”, zegt Niko Demeester, CEO van Embuild. De bouwfederatie raadt consumenten wel aan om zeer hoge voorschotten te vermijden en voorschotten te betalen in functie van de vooruitgang van de werken.

Wie een bouw- of renovatieproject start, moet vaak een voorschot betalen aan het bedrijf waarmee in zee wordt gegaan. Uit onderzoek, uitgevoerd door Dedicated bij 760 bouw- en installatiebedrijven blijkt dat 68% een voorschot vraagt.

 

  • 32% vraagt geen voorschot
  • 4% vraagt een voorschot van minder dan 10% van de totaalprijs
  • 8% vraagt een voorschot van 10% tot 19% van de totaalprijs
  • 13% vraagt een voorschot van 20% tot 29% van de totaalprijs
  • 25% vraagt een voorschot van 30% tot 39% van de totaalprijs
  • 10% vraagt een voorschot van 40% tot 49% van de totaalprijs
  • 8% vraagt een voorschot van 50% of meer van de totaalprijs

 

Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van Embuild: “Het is normaal dat bouw- en installatiebedrijven een voorschot vragen. Dat voorschot dient voornamelijk om zich van een bepaalde bestelling te verzekeren en om de aankoop van de nodige bouwmaterialen te pre-financieren. Vermits de winstmarges in onze sector zeer klein zijn, kan je immers moeilijk verwachten dat bouwbedrijven de aankoop van die materialen zelf volledig voorschieten.”

 

Bouw- en installatiebedrijven vragen een voorschot:

 

  • Om zeker te zijn van de bestelling (om annulering te vermijden): 27%
  • Omdat hem een voorschot is gevraagd bij de aankoop materialen: 26%
  • Om de materialen te pre-financieren: 26%
  • Om het risico op onbetaalde facturen te vermijden: 14%
  • Om de salarissen van medewerkers te pre-financieren: 8%

 

Bovendien blijkt uit datzelfde onderzoek, maar dan gevoerd bij 764 consumenten, dat 78% van de consumenten een voorschot geen rem vindt en het gevraagde bedrag al evenmin te hoog vindt. Ook blijkt dat slechts 18% van de consumenten onderhandelt over het bedrag van het voorschot en 21% over het tijdstip van betaling van het voorschot.

 

Tot slot blijkt dat de meerderheid van de consumenten het voorschot pas vlak voor de werken moet betalen: 45% minder dan 10 dagen voor de werken, 18% tussen de elfde en twintigste dag voor de werken en 23% tussen de 21 en 40 dagen voor de werken.

 

Niko Demeester, CEO van Embuild: “Een tip die we op onze consumentenwebsite www.buildyourhome.be steeds meegeven is om buitensporige voorschotten te vermijden. Contractuele clausules waarbij voorschotten worden gevraagd die goed zijn voor 100% van het totale bedrag kunnen als een onrechtmatig beding beschouwd worden. Consumenten mogen dergelijke clausules dus niet aanvaarden. Ook is het aan te raden om bijkomende voorschotten enkel te betalen in functie van de vordering van de werken.”